[Wumenguan, 20] Songyuan Chongyue (1132- 1202; j.k. Shogen Sugaku) oli Mian Xianjie (1118- 1186; j.k. Mittan Kanketsu) õpilane, Wumeni kaasaegne, Wumenguanis esinevatest õpetajatest kõige hilisem. Jaapani Rinzai koolkonna esiisa. Kaasus: Songyuan olevat kasutanud oma õpilaste testimisel kolme küsimust, kaks neist leiduvad selles gonganis, kolmas oli "miks täielikult kirgastunud inimene ei suuda vabaneda jalgu siduvatest punastest paeltest [s.o. oma kiindumustest ja muust siduvast]", kuid ükski ta õpilastest polevat osanud nendele vastata ja Songyuan suri, ilma et oleks leidnud õpilast, kellele dharmat edastada. Alles 30- 40 aastat hiljem olevat ilmunud talle vääriline järglane (Yamada 1990: 99). tugev inimene see võib olla metafoor suure kirgastumise saavutanud inimese kohta, kellel peaks olema võimalik teha mida tahes (Sekida 1996: 76). ei jaksa... jalgagi tõsta seda võib tõlkida ka "ei suuda jalule tõusta" (vt. MMK 1996: 91; Hirata 1979: 84) või "ei suuda oma jalgu üles tõsta" Wumen: kuid kedagi polnud seda vastu võtmas viide sellele, et Songyuani õpilased ei suutnud ta esitatud küsimustele vastata. Luuletus: Lõhnava Vee mere India (budistliku) mütoloogia järgi ümbritses see maailma keskpunktis asuvat Sumeru mäge (MMK 1996: 91). nelja Dhyana taevast budistliku mütoloogia järgi "kujude sfääris" (skr. rupadhatu) asuvad neli taevast. Arvati, et inimesed võivad chani praktiseerides pääseda "ihade sfäärist" (skr. kamadhatu) ja sündida uuesti Dhyana taevas (MMK 1996: 91; Hirata 1979: 84). |
|